FINNAIR Oyj,  Muistelmia elämän varrelta

ARVOVIERAITA HELSINGISTÄ

Convair Metropolitan 440, kuva Finnair Oyj

ARVOVIERAAMME SORSA, ILASKIVI, TARJANNE JA AARNIO-WIHURI

Helmikuussa meille Istanbuliin tuli Finnair Oyj:n hallintoneuvostoon kuuluvia arvovieraita Suomesta mm. pääministeri Kalevi Sorsan rouva Irene Sorsa, Helsingin pormestari Raimo ja rouva Airi Ilaskivi, ministeri Pekka ja Aino Tarjanne, tunnettu liikemies Antti Aarnio-Wihuri sekä Kansallispankin ja Yhdyspankin johtajat rouvineen. Tulopäivänä menin vieraitamme vastaan koneen ovelle, toivotin tervetulleiksi ja järjestin kuljetuksen Taksim Sheratoniin, missä myös Finnairin miehistö asui. Hotellin aulassa pidin heille lyhyen infotilaisuuden Finnairin Istanbulin toiminnasta sekä Istanbulin nähtävyyksistä, ja illalla vein porukan Kervansaray-nimiseen ravintolaan, jossa esiintyi laulajia ja jossa oli myös kansantanhua sekä napatanssia.

Seuraavana päivänä vieraamme kävivät oppaan johdolla tutustumassa nähtävyyksiin Sultanahmedin alueella mm. Hagia Sofiassa, Sinisessä moskeijassa, Topkapin hallituspalatsissa ja Katetussa basaarissa. Kotiinlähtöpäivän aamuna vein arvovieraamme Bosporin laivalla Aasian puolelle. Kävimme Çamlıca-Mäntymäen näköalakukkulalla ihailemassa kaunista maisemaa Bosporin Salmen yli Euroopan puolelle: palatseja, moskeijoita ja kirkkoja! Siirryimme Mäntymäen kukkulalta alas Üsküdariin, jossa nautimme lounasta paikallisten suosimassa rantaravintolassa.

ILASKIVI KEHOTTI LENTÄJÄKOULUTUKSEEN, SORSA KYSELI KANSALAISUUTTA

Yritysjohtaja Antti Aarnio-Wihuri oli vähäpuheinen, mutta osallistui välillä keskusteluihin omalla hirteishuumorin sävyttämällä tyylillään. Ravintolassa pormestari Ilaskivi yllättäen kyseli: “Oletko sinä Ismo kiinnostunut lentämisestä, minä käyn joskus lentämässä Finnairin lentokerhon Piper Arrowilla sekä Wihurin Antin omistamalla Cessna-182 -koneella Malmin lentokentällä!” Vastasin: “Olen kyllä lapsuudesta asti ollut kiinnostunut ilmailusta, ja minulla on pari lentäjätuttavaa, mutta en ole käynyt lentäjäkurssia.” Ilaskivi sanoi: “Voithan sinä harkita sitä!”

Pormestari Ilaskivi sytytti valon päässäni: pitäisikö käydä lentolupakurssi?

Paluumatkalla Aasiasta Euroopaan puolelle laivan kannella rouva Irene Sorsa kyseli minulta: ”Ismo, oletko sinä Suomen kansalainen?” Johon vastasin: “Jätin kansalaisuushakemuksen juuri viime viikolla Helsingissä käydessäni ja käsittelyajaksi ilmoitettiin 10-12 kuukautta”. Silloin rouva Sorsa sanoi: ”Vai niin, minä sitten muistutan sisäministeri Koikkalaiselle, että sinun ei tarvitse odottaa vuotta!” Laivarannasta menimme bussiin, johon oli kuormattu vieraiden matkatavarat, ja ajoimme suoraan Istanbulin lentoasemalle, josta vieraamme lähtivät Finnairin nelimoottorisella Jean Sibelius nimisellä DC-8 lentokoneella Helsinkiin!

Avauslentovieraita lumisessa Istanbulissa 1980 Copyright © 2022 All rights reserved- Kaikki oikeudet varataan

KIRJE URHO KALEVA KEKKOSELTA

Vappuna, kun tulin Helsingissä käymään, löysin Lauttasaaren asuntoni lattialta ruskean kirjekuoren presidentin kansliasta. Siinä oli puolen sivun verran tekstiä ja alla Tasavallan presidentti Urho Kaleva Kekkosen allekirjoitus: “Täten minä myönnän luonnontieteiden kandidaatti Ekimille Suomen kansalaisuuden”. Rouva Irene Sorsan sanat tulivat mieleeni: ”Kerron ministeri Koikkalaiselle, että nopeuttaa sinun kansalaisuushakemustasi!”

Seuraava episodi: Finnairin huolintasopimus!